• Categories

  • Top Rated

Ketting als kadootje


Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken niks van mij laten horen. Dat kwam omdat ik in het geheim een kadootje aan het maken was voor mijn moeder. Ze was namelijk jarig en ik wilde toch iets speciaals maken. Zij is namelijk net als ik gek op alles wat met knutselen te maken heeft. Dus vandaar dat ik het niet eerder kon posten, want dan was de verassing weg.Ik heb dus een ketting voor haar gemaakt. De meeste kralen heb ik bij de kralenwinkel Beadies  in Amsterdam gekocht. De donkerblauwe kralen heb ik zelf gemaakt van fimoklei. Die kralen zijn heel simpel om zelf te maken.

Gereedschap en materialen

  • een kralen bord
  • 2 kleuren fimoklei
  • fimo lak
  • fijn schuur / polijstpapier
  • ovale kralen
  • zilveren ornamenten om de gaten van de fimokralen te bedekken
  • zilveren ornamenten om tussen de kralen te zetten

Procedure

Stap 1:
Je maakt van de klei telkens een rondje (of een andere vorm die je mooi vind). Er zijn speciale apparaatjes bij bijv. de Pipoos te verkrijgen om de kralen egaal rond te krijgen.  Je kan er evt. een andere kleur doorheen kleien zodat je een marmereffect krijgt. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb er witte klei met zilvere glitters doorheen gekleit.

Stap 2:
Als je de kraal goed vind prik je de kraal op een satéprikker. Als je genoeg kralen hebt, leg je deze sateprikkers op een bakje. Daarna leg  je het bakje in de oven op 130 graden in 30 minuten.

Stap 3:
Als het bakken klaar is, kun je de kralen nog opschuren met heel fijn schuurpapier. Ik raad vooral aan om de randjes bij de gaten goed op te schuren, zodat je sieraad later niet uit elkaar valt.

Stap 4:
Als je dat hebt gedaan kun je de kralen nog aflakken met speciale fimolak. Dit maakt de kleur ook intenser.

Mijn moeder vind de ketting en oorbellen heel erg mooi en is ook zo lief geweest om bovenstaande foto’s te maken.

Carla

Leave a Reply

