• Categories

  • Top Rated

Wedstrijd


Een tijdje geleden heb ik meegedaan aan een wedstrijd van handwerken zonder grenzen. Dat is een tijdschrift over handwerken / textiel.  (www.handwerkenzondergrenzen.nl) Die wedstrijd had het thema China. Toevallig had ik  bij de opleiding Handvaardigheid een jasje gemaakt met een Chinees thema.

Gereedschap en materialen:
* Een tweedehands jasje
* Haakgaren
* Borduurgaren
* Losse stukjes stof
* Pailleten
* Dik draad
* Paillettenband
* Vilt

Werkwijze:

Stap 1:
Vind een geschikt kledingstuk wat je wilt pimpen.

Stap 2:
Zoek op internet of in boeken/tijdschriften naar inspiratiemateriaal.
En maak een ontwerp (dit kun je nog brainstormen met een mindmap). Link > voorbeeld mindmap.

Stap 3:
Trek je patroon over op stof. Dit kun je d.m.v. rijggaren (lusjestechniek) doen of door met speciaal kleermakerskrijt erop te tekenen.

In mijn geval heb ik mijn inspiratie opgedaan bij de Mola techniek van de Cuna Indianen en de kleurige kostuums van de Miao (een stam in China). Deze manier van handwerken kwam ik tegen in een boek wat ik van mijn oma had gekregen.
Ik heb ervoor gekozen om de applicatie (Mola techniek) het meest opvallende te maken (op de achterkant). De vis heb ik overgenomen van een stuk stof met vissenpatroon.
Toen heb ik gekeken of er nog een symbolische betekenis achterzat bij de Miao stam.  Symbolische betekenis:….
Ik heb gekozen voor blauw als symbool van de zee. Op de voorkant heb ik ook een aantal vissen genaaid (mola techniek) om de voorkant en achterkant bij elkaar te betrekken.

Stap 4:
Nadat je het patroon hebt overgetrokken en je bent tevreden, kun je de boel gaan vastnaaien (waarschijnlijk is dit beter om dat met de hand te doen).
Link instructies >
Ideeën voor inspiratie

Groet Carla

Leave a Reply

